سوالات متداول بیمه شخص ثالث

در این صفحه سوالات متداول  سعی کرده ایم تمام سوالات لازم را قرار دهیم . اگر پرسشِ بی‌پاسخی درباره‌ی بیمه شخص ثالث  در ذهن دارید، می‌توانید روی دکمه تماس با ما  کلیک کنید .ما در اسرع وقت پاسخ گوی شما دوستان هستیم.

بله؛ اتمام اعتبار گواهینامه رانندگی از نظر شرکت‌های بیمه به معنی نداشتن گواهینامه نیست و خسارت پرداخت می‌گردد.

طبق آیین‌نامه جدید، تخفیف عدم خسارت بیمه شخص ثالث برای هر سال پنج درصد است که پس از چهارده سال به حداکثر مقدار خود یعنی هفتاد درصد می‌رسد و متوقف می‌شود. ضمناً با استفاده از هر کوپن، فقط بخشی از تخفیف‌ها از بین می‌رود؛ این در حالی است که در گذشته با یک تصادف تمام تخفیف‌های بیمه شخص ثالث از بین می‌رفت و همین امر موجب می‌شد بیمه‌گذاران در خسارت‌های کوچک تمایلی به استفاده از بیمه شخص ثالث نداشته باشند و ناگزیر خسارت ناشی از تصادف را شخصاً پرداخت کنند تا تمام تخفیف‌هایی که طی چندین سال جمع‌آوری کرده بودند از بین نرود اما در آیین‌نامه جدید این مشکل برطرف شده است.

بله؛ به استناد تبصره ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث، فروشنده خودرو می‌تواند تخفیف‌های عدم خسارت بیمه‌نامه خود را به‌ وسیله نقلیه دیگری از همان نوع که متعلق به خودش و یا متعلق به همسر، والدین و یا فرزندانش باشد، انتقال دهد.
روش انجام کار: پس از فروش و انتقال سند وسیله نقلیه، با در دست داشتن اصل بیمه‌نامه به واحد صدور بیمه مراجعه نمایید.
با صدور الحاقی برگشت تخفیف عدم خسارت، حق بیمه تخفیف داده‌ شده در زمان صدور بیمه‌نامه از شما دریافت خواهد شد و ضمن ثبت در سیستم نرم‌افزاری شرکت بیمه، روی بیمه‌نامه شما مهر الحاقی زده می‌شود. از این تاریخ به مدت یک سال فرصت دارید تا با معرفی یک خودرو که متعلق به خودتان، همسرتان، والدین یا فرزندانتان باشد از تخفیف‌ عدم خسارت بهره‌مند شوید.
دامنه جغرافیایی تحت پوشش بیمه شخص ثالث کلیه مناطق داخل مرزهای ایران است و خودروهایی که قصد خروج از ایران را دارند می‌بایست نسبت به خرید کارت سبز یا بیمه شخص ثالث بین‌المللی اقدام نمایند.
ماده 20 ـ پوشش‌های بیمه موضوع این قانون محدود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران است مگر آنکه در بیمه‌نامه به نحو دیگری توافق شده باشد.

بله صحت دارد.

بر اساس آخرین بخشنامه بیمه مرکزی که در تاریخ 27/2/99 منتشر شده است، همه شرکت‌های بیمه باید از اول خرداد، صدور بیمه‌های شخص ثالث را بدون نسخه فیزیکی و فقط با نسخه الکترونیک آن انجام دهند.

باید به این نکته توجه کنید که بیمه‌نامه شخص ثالث کاغذی و بیمه‌نامه‌های الکترونیک از نظر اعتبار هیچ تفاوتی باهم ندارند. یعنی تمدید بیمه‌نامه، تخفیف‌های عدم خسارت یا دریافت خسارت با نسخه الکترونیکی بیمه‌نامه به راحتی انجام خواهد شد.

همچنین شرکت‌های بیمه موظف شده‌اند تا پس از صدور بیمه‌نامه، پیامکی را برای بیمه‌گذار ارسال کنند که در آن اطلاعات زیر نوشته شده باشد:

  • کد یکتای بیمه‌نامه
  • لینک نسخه قابل چاپ بیمه‌نامه
  • آدرس الکترونیکی سامانه استعلام اصالت بیمه‌نامه در سایت بیمه مرکزی

به این صورت که بیمه‌گذار می‌تواند برای مطمئن شدن از اعتبار بیمه‌نامه‌ای که به صورت الکترونیکی برای او صادر شده است، از طریق کد یکتا در سایت بیمه مرکزی استعلام بگیرد.

لینک استعلام در منوی سایت  در بخش خدمات الکترونیکی گذاشته شده است

بله؛ به استناد تبصره ماده 6 قانون بیمه شخص ثالث در صورت فروش خودرو می‌توان تخفیف‌های عدم خسارت را به خودرو همسر، والدین و یا فرزندان منتقل کرد.

طبق قانون، داشتن بیمه شخص ثالث اجباری است؛ لذا برای افرادی که قانون‌شکنی کرده و بدون داشتن بیمه‌نامه برای خود و افراد جامعه خطرآفرینی می‌کنند جریمه در نظر گرفته شده است. میزان این جریمه حداکثر به اندازه حق بیمه یک سال می‌باشد، بدیهی است در صورتی که تعداد روزهای تأخیر، کمتر از یک سال باشد میزان جریمه نیز به همان نسبت محاسبه می‌شود. به عنوان مثال میزان جریمه برای شش ماه تأخیر معادل یک‌دوم حق بیمه سالانه و میزان جریمه برای یک ماه تأخیر معادل یک دوازدهم حق بیمه سالانه خواهد بود. جریمه خودرویی که شش سال بیمه نبوده است معادل حق بیمه یک سال خواهد بود.

بله؛ بر اساس مصوبه شماره 96232 مورخ 1396/08/06 هیئت وزیران و به استناد ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث در صورت وقوع حوادث مالی یا جانی در طول مدت بیمه بر اساس جدول زیر از تخفیف‌های بیمه‌نامه شخص ثالث کسر می‌گردد. در صورتی که خودرو فاقد تخفیف باشد و یا میزان تخفیف از میزانی که باید کسر گردد کمتر باشد، به همان اندازه به حق بیمه پایه اضافه می‌گردد. به عنوان مثال فرض کنید یک پراید ده درصد تخفیف دارد و بر اثر یک حادثه منجر به خسارت مالی یک‌بار از بیمه‌نامه خود به عنوان مقصر حادثه استفاده کرده است. در چنین شرایطی در زمان تمدید بیمه‌نامه می‌بایست بیست درصد از تخفیف‌ها کسر گردد اما از آنجایی که پراید مذکور تنها مشمول ده درصد تخفیف بوده است، لذا ضمن از بین رفتن ده درصد تخفیف، ده درصد دیگر به حق بیمه پایه و معمولی اضافه می‌شود و از بیمه‌گذار دریافت خواهد شد. لازم به ذکر است اگر در یک حادثه هم خسارت مالی و هم خسارت جانی اتفاق افتاده باشد، مبنای محاسبه خسارت جانی است و دو خسارت با هم جمع نمی‌شوند. (اطلاعات بیشتر )

به استناد تبصره سه و چهار ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث، خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود. منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه‌ درصد (50%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد. به عنوان مثال اگر یک پراید در تصادف با یک پورشه باعث سقوط پورشه به دره و از بین رفتن کامل آن شود، حتی اگر ارزش پورشه یک میلیارد تومان باشد، مالک پورشه فقط تا سقف 154 میلیون تومان یعنی نصف دیه 308 میلیون تومانی یک مرد مسلمان در ماه حرام در سال 97، حق مطالبه خسارت در دادگاه را دارد و الباقی آن را نمی‌تواند از راننده پراید مطالبه کند. سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که راننده پورشه الباقی خسارت خود را از کجا بگیرد؟ تنها راه چاره این است که هر کسی خودرو گران‌قیمت سوار می‌شود بیمه بدنه تهیه کند و الباقی خسارت را از بیمه بدنه دریافت کند. اگرچه این موضوع خلاف قاعده لاضرر در فقه اسلام است لیکن قانون‌گذار برای حمایت از اقشار ضعیف‌تر جامعه و کاهش آسیب‌های ناشی از فاصله شدید طبقاتی، اقدام به وضع این قانون کرده است.

به استناد تصویب‌نامه کمیسیون اصل 138 قانون اساسی خودروهای سواری به سه گروه کمتر از چهار سیلندر – چهار سیلندر – بیشتر از چهار سیلندر تقسیم شده‌اند. به خودروهای پیکان و پراید و رنو سپند 5 درصد تخفیف داده ‌شده است. خودروهای مسافربر درون‌شهری باید 10 درصد و مسافربر برون‌شهری 20 درصد حق بیمه بیشتری بپردازند. خودروهایی که ظرفیت مسافرگیری آن‌ها بیش از شش نفر باشد مانند ون، استیشن، مینی‌بوس و اتوبوس بر اساس ظرفیت مسافر دسته‏ بندی می‌شوند. خودروهای بارکش نیز بر اساس ظرفیت بار به شرح زیر طبقه ‏بندی شده‌اند:
  • کمتر از یک تن
  • یک تا سه تن
  • سه تا پنج تن
  • پنج تا ده تن
  • ده تا بیست تن
  • بالای بیست تن

البته نوع کاربری و سن خودرو نیز در محاسبات حق بیمه تأثیرگذار می‏باشد.

ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی: رانندگان موظف‌اند هنگام رانندگی گواهینامه، کارت خودرو و بیمه‌نامه معتبر شخص ثالث  و براي خودروهایی که بیش از پنج سال از تولید آنان می‌گذرد برگه معاینه فنی را بـه همراه داشته باشند و در صورت مطالبه مـأموران راهنمـایی و راننـدگی آن را ارائـه نماینـد. مأموران در صورتی مدارك رانندگان را مطالبه می‌کنند که شاهد تخلـف از سـوي راننـده بوده یا تحت تعقیب قضائی یا انتظامی‌باشد. در صورتی که هیچ‌یک از مـدارك فـوق بـه همراه راننده نباشد مأموران راهنمایی و رانندگی می‌توانند تا زمان ارائه مدارك، خودرو را متوقف نمایند و در صورتی که یکی از مدارك فوق یا شناسنامه یا کارت شناسـایی معتبـر به همراه راننده باشد مأموران مذکور موظف‌اند با اخذ مـدرك مـذکور و ارائـه رسـید بـدون توقف وسیله نقلیه راننده را ملزم به ارائه سایر مدارك و استرداد مدرك اخذ شده نمایند. چنانچه اقامتگاه راننده شهر دیگري باشد بنا به تقاضـاي وي راهنمـایی و راننـدگی مکلـف است پس از وصول مدارك لازم نسبت به ارسال مدرك اخذ شده به راهنمایی و راننـدگی محل موردنظر وي توسط پست رسمی و ظرف مهلت 48 ساعت اقدام نماید.

گواهینامه رانندگی درواقع مجوز پلیس به راننده جهت رانندگی با رعایت شرایط مندرج در گواهینامه است. به عنوان مثال کسی که گواهینامه پایه دو دارد نمی‌تواند با خودروهای سنگین یا اتوبوس رانندگی کند و در صورت رانندگی و وقوع حادثه، به‌مانند شرایط نداشتن گواهینامه با وی رفتار می‌شود.
کودکان زیر دو سال و جنین داخل شکم مادر به ظرفیت مجاز خودرو اضافه می‌شوند.
در صورتی که راننده مسبب حادثه، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن آگاه باشد و با آن وسیله تصادف کند شرکت بیمه خسارت زیان‌دیده را پرداخت می‌کند اما از راننده خسارت پرداخت‌شده را پس می‌گیرد (ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث).
بله؛ بر اساس ماده 716 قانون مجازات اسلامی دیه جنین به شرح زیر است:
  1. نطفه‌ای که در رحم مستقر شده است؛ دو‌ درصد دیه کامل
  2. علقه که در آن جنین به‌صورت خون بسته در می‌آید؛ چهار‌ درصد دیه کامل
  3. مضغه که در آن جنین به‌صورت توده گوشتی در می‌آید؛ شش‌ درصد دیه کامل
  4. عظام که در آن جنین به‌صورت استخوان درآمده لکن هنوز گوشت روییده نشده است؛ هشت‌ درصد دیه کامل
  5. جنینی که گوشت و استخوان‌بندی آن تمام شده ولی روح در آن دمیده نشده است؛ ده درصد دیه کامل
  6. دیه جنینی که روح در آن دمیده شده است، اگر پسر باشد، دیه کامل و اگر دختر باشد نصف آن و اگر مشتبه باشد، 75 درصد دیه کامل.
ماده 14 قانون بیمه شخص ثالث: در حوادث رانندگی منجر به جرح یا فوت که به استناد گزارش کارشناس تصادفات راهنمایی و رانندگی یا پلیس‌راه، ‏علت اصلی وقوع تصادف یکی از تخلفات رانندگی حادثه‌ساز باشد، بیمه‌گر مکلف است خسارت زیان‌دیده را بدون هیچ شرط و اخذ تضمین پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به شرح زیر برای بازیافت به مسبب حادثه مراجعه کند:
  • الف ـ در اولین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه: معادل دو و نیم درصد (2/5%) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت‌شده
  • ب ـ در دومین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز راننده مسبب در طول مدت بیمه‌نامه: معادل پنج درصد (5%) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت‌شده
  • پ ـ در سومین حادثه ناشی از تخلف حادثه‌ساز و حوادث بعد از آن در طول مدت بیمه‌نامه: معادل ده درصد (10%) از خسارت‌های بدنی و مالی پرداخت‌شده
تبصره ـ مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه‌ساز به موجب ماده (7) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389/12/08 تعیین می‌شود.
ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث: در موارد زیر بیمه‌گر مکلف است بدون هیچ شرط و اخذ تضمین، خسارت زیان‌دیده را پرداخت کند و پس از آن می‌تواند به قائم‌مقامی زیان‌دیده از طریق مراجع قانونی برای بازیافت تمام یا بخشی از وجوه پرداخت‌شده به شخصی که موجب خسارت شده است مراجعه کند:
  • الف ـ اثبات عمد مسبب در ایجاد حادثه نزد مراجع قضائی
  • ب ـ رانندگی در حالت مستی یا استعمال مواد مخدر یا روان‌گردان مؤثر در وقوع حادثه که به تأیید نیروی انتظامی یا پزشکی قانونی یا دادگاه رسیده باشد.
  • پ ـ در صورتی که راننده مسبب، فاقد گواهینامه رانندگی باشد یا گواهینامه او متناسب با نوع وسیله نقلیه نباشد. ت ـ در صورتی‌ که راننده مسبب، وسیله نقلیه را سرقت کرده یا از مسروقه بودن آن، آگاه باشد.

ماده 17 قانون بیمه شخص ثالث: موارد زیر از شمول بیمه موضوع این قانون خارج است:

  • الف ـ خسارت وارده به‌وسیله نقلیه مسبب حادثه و محمولات آن
  • ب ـ خسارت مستقیم و یا غیرمستقیم ناشی از تشعشعات اتمی و رادیواکتیو
  • پ ـ جریمه یا جزای نقدی
  • ت ـ اثبات قصد زیان‌دیده در ایراد صدمه به خود مانند خودکشی، اسقاط جنین و نظایر آن و نیز اثبات هر نوع خدعه و تبانی نزد مراجع قضائی

تبصره ـ در صورتی که در موارد بندهای (الف) و (ب) اختلافی وجود داشته باشد، معترض می‌تواند به مرجع قضائی صالح رجوع کند.

مصادیق و عناوین تخلفات رانندگی حادثه‌ساز به موجب ماده (7) قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389/12/08 تعیین می‌شود.

  1. هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا، حرکت بر روی یک چرخ و یا هرگونه حرکات آکروباتی در سطح راه‌ها و جاده‌ها
  2. دور زدن در محل ممنوع
  3. عبور وسیله نقلیه از پیاده‌رو
  4. نقص سیستم روشنایی وسیله نقلیه در هنگام شب
  5. عبور از محل ممنوع (ورود ممنوع)
  6. سبقت غیرمجاز
  7. تجاوز از سرعت مجاز
  8. عبور از چراغ قرمز راهنمایی
  9. عدم رعایت حق تقدم عبور
  10. حرکت به‌طور مارپیچ در راه‌ها
  11. تجاوز یا انحراف به سمت چپ معابر
  12. عدم رعایت فاصله مناسب با وسیله نقلیه و یا عدم توجه به جلو
  13. گردش به چپ یا به راست در محل ممنوع
  14. روشن نکردن چراغ هنگام شب و در مواقع لزوم
  15. رانندگی با وسیله نقلیه دارای عیب و نقص فنی مؤثر (چراغ، لاستیک، فرمان، برف پاک‌کن، زنجیر چرخ)
  16. عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از سمعک، عینک یا تجهیزات خاص
  17.  مصرف مواد روان‌گردان یا مشروبات الکلی

خیر؛ در صورتی که راننده مسبب حادثه گواهینامه رانندگی نداشته باشد، شرکت بیمه طبق ماده 15 قانون بیمه شخص ثالث خسارت زیان‌دیده را پرداخت می‌کند اما پس از آن با مراجعه به مقصر حادثه، خسارت را از ایشان پس می‌گیرد.

از آنجایی که احتمال وقوع حادثه و ریسک خودرویی که مسافرکشی می‌کند از خودرو شخصی بیشتر است لذا حق بیمه خودرویی که مسافرکشی می‌کند گران‌تر از خودرو مشابه با کاربری شخصی است. حال اگر در زمان خرید بیمه‌نامه نوع کاربری از طرف بیمه‌گذار شخصی اعلام شود و بیمه‌نامه بر اساس کاربری شخصی محاسبه و صادر گردد در صورت وقوع حادثه و فوت مسافر، با اعمال قاعده نسبی از سوی شرکت بیمه بخشی از خسارت به عهده بیمه‌گذار خواهد بود. برای محاسبه قاعده نسبی حق بیمه، حق بیمه دریافت شده با کاربری شخصی تقسیم بر حق بیمه با کاربری مسافرکش می‌شود. به عنوان مثال اگر حق بیمه اتومبیل شخصی 80 واحد و حق بیمه اتومبیل مسافربر 100 واحد باشد، طبق این فرمول 80 درصد خسارت توسط شرکت بیمه پرداخت می‌شود و 20 درصد باقی‌مانده از راننده مسبب حادثه دریافت خواهد شد.
در صورتی که وجود یدک به اطلاع شرکت بیمه رسانیده شده و حق بیمه اضافی بابت این موضوع دریافت شده باشد خسارت‌های ناشی از حمل یدک در تعهد بیمه‌گر است. در غیر این صورت خسارت بر اساس قاعده نسبی حق بیمه پرداخت می‌گردد.
تبصره 3 ماده 8 قانون جدید بیمه شخص ثالث مصوب سال 1395: خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارد به گران‌ترین خودرو متعارف از طریق بیمه‌نامه شخص ثالث و یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود.
تبصره 4 ماده 8 قانون بیمه شخص ثالث: منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از پنجاه ‌درصد (50%) سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص می‌شود، باشد. در سال 1397 این عدد معادل 154 میلیون تومان است.
به زبان ساده‌تر، در سال 1397 حداکثر خسارتی که مالک یک خودرو گران‌قیمت در تصادفات می‌تواند از مقصر حادثه بابت خسارت وارده مطالبه نماید 154/000/000 تومان است، حتی اگر خسارتی که به خودروی وی وارد شده بیش از این مقدار باشد.

ماده 31 قانون بیمه شخص ثالث: بیمه‌گر و صندوق حسب مورد مکلف‌اند حداکثر پانزده روز پس از دریافت مدارک موردنیاز، خسارت متعلقه را پرداخت نمایند.

[contact-form-7 404 "Not Found"]

تعهد و هدف ما  فراهم‌کردن بهترین پشتیبانی برای شماست. ما ۲۴ ساعته آماده‌ایم برای تمام مشکلات شما راه‌حل مناسبی ارائه دهیم؛ کافیست با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید. برای ثبت و پیگیری درخواست‌ها ، نظرها یا شکایت‌های خود می‌توانید به یکی از روش‌های زیر با نمایندگی ما در ارتباط باشید.

سوالات مشتری

کرج _ کمالشهر_میدان شهرداری _خیابان امام خمینی _ساختمان اداری پانیذ_واحد 9تلفن : 09128992016_02634726286ایمیل : info@kinskaraj.ir

24 ساعته در تمام روزهای هفته پاسخگوی شما هستیم 

×

سلام

سپاس از اعتماد شما

 

× گفتگو با ما