دریافت خسارت از بیمه مسافرتی

دریافت خسارت بیمه مسافرتی

برای هر انجام هر کاری لازم است تا از قبل تهیداتی را برای آن در نظر داشته باشیم؛ سفر هم یکی از آن مواردی که باید قبل از حرکت شرایط را برای آن مهیا سازیم. بعد از خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل که از نیازهای اولیه هر سفری محسوب می شوند خرید بیمه مسافرتی هم از دیگر مواردی است که خرید آن لازمه هر سفر خارجی می باشد. بیمه مسافرتی با توجه به پوشش هایی که دارد از بیمه گزاران در برابر حوادث احتمالی که در سفر ممکن است پیش بیاید، محافظت می کند. این نوع از بیمه برای سفرهای خارجی هنگامی که شما برای دریافت ویزا اقدام نموده اید الزامی است. در این مطلب قصد داریم درباره نحوه دریافت خسارت بیمه مسافرتی صحبت کنیم. در صورتی که برای شما هم سوال است که نحوه ی دریافت خسارت چگونه است با ما در ادامه همراه باشید.


همچنین بخوانید: مزایای بیمه مسافرتی کوثر در یک نگاه


بیمه مسافرتی چیست؟

به منظور تعریف بیمه مسافرتی باید اینطور بیان کرد که این شاخه از بیمه بنابر پوشش هایی که مطابق با حوادث احتمالی قابل رخ دادن برای مسافران در نظر گرفته شده از تمامی بیمه گزاران خود در طول سفر آنها محافظت به عمل می آورد. بیمه مسافرتی برای سفرهای خارجی هنگامی که شما برای دریافت ویزا اقدام نموده اید الزامی است. باید توجه به نرخ متغییر ارز در کشور ما و اکثر کشورهای خارجی، هزینه های درمان بسیار گران است و در صورتی که بیمه گزار حادثه ای برایش پیش بیاید در صورت نداشتن بیمه مسافرتی باید تمامی هزینه ها را آزاد پرداخت کند که این ممکن است گاهی سر به فلک هم بکشد.

توجه داشته باشید که این نوع از بیمه فقط برای سفرهای خارجی است و برای سفرهای داخلی باید اقدام به دریافت بیمه حوادث بنمایید.

برای آن دسته از عزیزانی که بیمه مسافرتی را تنها برای پوشش هزینه های درمانی می دانند باید بگوییم که این بیمه مواردی نظیر گم شدن چمدان، تاخیر در حرکت شما و بسیاری دیگر از حوادثی که ممکن است در طول سفر برای افراد پیش بیاید را پوشش می دهد.

آشنایی با شرکت های کمک رسان

با توجه به این که هیچ یک از شرکت های بیمه ی ایرانی دارای شعبه ای در خارج از کشور نمی باشند، از همین رو نمی توانند خدماتی هم به مسافرت خود در بیرون از مرزهای ایران ارائه دهند. به همین منظور با یک یا چند شرکت کمک رسان در خارج از ایران شرکت های بیمه ای قرارداد دارند تا بتوانند به بیمه گزاران خود کمک های لازم را ارائه دهند.

شرکت های کمک رسان طرف قرارداد با ایران

  • Mideast
  • Allianz
  • رایزشوتز
  • کمک‌رسان ایران (SOS)
  • اواسان
  • رمد

شرکت Mideast اپراتور فارسی‌ زبان دارد و شرکت Allianz فاقد آن است.

نحوه پرداخت خسارت در بیمه مسافرتی

برای دریافت خسارت بیمه مسافرتی از شرکت های کمک رسان در سفر به دو روش می شود اقدام نمود؛ در حالت اول این است که شرکت ها با ارگانی که شخص بیمه گزار برای رفع خسارت با آن سروکار دارد (نظیر بیمارستان و …) ارتباط برقرار کند و هزینه های مربوط به خسارت را به طور مستقیم به آنجا واریز نماید. به طور مثال اگر بیمه‌ گزاری در سفر دچار آسیبجسمی شود و او را به بیمارستان منتقل کنند، شرکت کمک‌رسان هزینه درمان او را مستقیم با بیمارستان حساب می‌کند.

دیگر حالتی که برای دریافت هزینه های مربوط به خسارت صورت می گیرد این است، شخص بیمه گزار تمام هزینه های شخصا پرداخت کند و با ارائه مدارک مربوط به شرکت های کمک رسان یا شرکت بیمه ی مورد نظر در کشور مقصد اقدام به دریافت هزینه های خود بنمایند. مدارکی که باید ارائه دهد نیز شامل بیمه نامه و صورتحساب هایی پرداخت شده ای که مورد تایید ارگان های مربوطه باشد، نیز می شود.

خسارت درمان

بعضی از خدمات درمانی هستند که هزینه آن‌ها در همان کشور خارجی پرداخت می‌شود. اما برای بعضی خدمات، باید هزینه‌ها توسط فرد پرداخت و بعد از بازگشت به ایران از شرکت بیمه دریافت شود.

برای مثال شرکت‌های کمک‌رسان، عموما هزینه‌های مربوط به بستری و جراحی را در کشور خارجی پرداخت می‌کنند. این شرکت‌ها مبلغی را بابت خدمات پزشکی ضروری به بیمارستان‌های طرف قرارداد می‌پردازند تا هزینه‌ای بابت درمان مسافر از او دریافت نشود. البته در این حالت باید به سرعت پرونده پزشکی تشکیل شده و توسط شرکت کمک‌رسان بررسی شود.

اما درباره هزینه‌هایی مثل دندانپزشکی و خدمات سرپایی، شرایط متفاوت است. مسافر باید ابتدا مبلغی را پرداخت کند و بعد از بازگشت به کشور، هزینه آن را از بیمه پس بگیرد.

مدارک لازم به منظور دریافت خسارت بیمه مسافرتی برای هزینه‌های پزشکی:

  • تمام فاکتورهای پرداختی
  • گزارش بیمارستان یا پلیس مبنی بر این که در اثر حادثه به بیمارستان مراجعه کرده اید.
  • پرونده پزشکی (تمام نسخه‌ها و پرونده پزشکی باید در دارالترجمه رسمی، ترجمه شود)
  • اصل بیمه نامه و شناسنامه
  • کپی و اصل پاسپورت و بلیت (مهر ورود و خروج مندرج در پاسپورت)

خسارت گم شدن چمدان

اگر چمدان خود را گم کردید، حتما به یکی از پرسنل مراجعه کرده و فرم PIR یا فرم دریافت خسارت دریافت کنید. اگر واقعا چمدان‌های شما گم شده باشد، برای دریافت خسارت از فرودگاه، نیاز به تکمیل فرم PIR دارید. در پروازهای خارجی بهتر است کارت پرواز یا رسید تحویل بار را نگه دارید تا اگر چمدان خود را در فرودگاه گم کردید بعنوان مدرک از آن استفاده کنید.

اگر بعد از گذشت 21 روز، بار شما پیدا نشود، خسارت گم شدن چمدان از فرودگاه یا ایرلاین پرداخت می‌شود. خسارتی که فرودگاه پرداخت می‌کند مبلغ قابل توجهی نیست. عموما به اندازه جایگزینی وسایل یا تهیه وسایل ضروری که در چمدان داشته اید، هزینه‌ای به شما پرداخت می‌شود.

اگر بیمه مسافرتی داشته باشید، می‌توانید بابت گم شدن چمدان از بیمه خسارت دریافت کنید. البته خسارت بیمه مسافرتی، مابه تفاوت مبلغی است که فرودگاه یا ایرلاین به شما پرداخت کرده.

برای دریافت خسارت بیمه مسافرتی باید چک خسارتی که از فرودگاه یا ایرلاین دریافت کردید را به همراه نامه فرودگاه (تایید این که بار شما گم شده) به شرکت بیمه تحویل دهید.

خسارت گم شدن مدارک

اگر پاسپورت یا ویزای خود را در سفر گم کردید، باید از سفارتخانه برگه عبور دریافت کنید. بعضی از سفارتخانه‌ها بابت صدور برگه عبور، مبلغی را دریافت می‌کنند. اگر پاسپورت شما هنوز اعتبار داشته باشد، بعد از بازگشت به ایران می‌توانید المثنی آن را دریافت کنید. هزینه دریافت المثنی و صدور برگه عبور در بیمه مسافرتی، از پوشش «گم شدن مدارک» پرداخت می‌شود.

مسافران در بعضی از کشورها می‌توانند با پاسپورت، از مزایای مختلفی بهره‌مند شوند. مثلا سیم‌کارت یا اینترنت رایگان دریافت کنند. اگر بعلت گم کردن پاسپورت، مجبور شدید برای موارد این‌چنینی مبلغی بپردازید، می‌‌توانید هزینه آن را از بیمه مسافرتی دریافت کنید.

حداکثر تعهدات پوشش ‌های بیمه مسافرتی چقدر است؟

برای توصیف سقف تعهدات بیمه مسافرتی باید بگوییم که حداکثر تعهدات مالی شرکت بیمه ای مورد نظر در برابر هزینه خسارات وارد شده است . برای مثال اگر سقف تعهداتی که مربوط به پوشش درمان می شود ۵۰ هزار یورو باشد در صورت بروز صدمات جسمانی برای بیمه گزار در مدت اعتباری که بیمه دارد، بیمه در مجموع تا حدود ۵۰ هزار یورو هزینه خسارت را مطابق با بیمه نامه به فرد خسارت دیده پرداخت می کند.

 

مصطفی

0 0 vote
Article Rating
Subscribe
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x
×

سلام

سپاس از اعتماد شما

 

× گفتگو با ما